Tuesday, July 20, 2010

PENDIDIKAN KRAF BERSAMA PELAJAR UiTM KAMPUS KOTA SAMARAHAN

Bahagian Pemuliharaan KRAFTANGAN MALAYSIA Cawangan Sarawak telah mengadakan Pendidikan Kraf pada 17 Julai 2010 (Sabtu) @ 0830 pagi hingga 1630 petang. Aktiviti yang dijalankan adalah pendidikan kraf rotan, buluh, menyulam manik, membuat seramik dan mencanting batik serta penyampaian maklumat mengenai seni kraf warisan kepada 60 orang pelajar-pelajar Persatuan MeDIA (Diploma Perakauanan) Universiti Teknologi MARA Sarawak (UiTM) dan 4 orang Pensyarah pengiring.

Aktiviti ini membolehkan mereka memahami erti kesabaran, kesungguhan dan keyakinan serta menghilangkan stress seketika  apabila membuat kraf tangan yang diajarkan.

Melalui program ini pelajar-pelajar telah diberi maklumat mengenai KRAFTANGAN MALAYSIA serta berpeluang mengalami dan membuat sendiri kraf yang diajarkan.

Lawatan ini telah diketuai oleh Puan Susana Narawi, Ketua Program DIA dan Puan Azura Ahmad, Penasihat Persatuan MeDIA telah terlibat mengikuti gerak kerja menganyam rotan, buluh, menyulam manik, membuat seramik dan mencanting batik

Program ini telah menarik minat dan merupakan pengalaman baru kepada semua pelajar di samping menanam rasa cinta terhadap seni warisan bangsa yang menjadi lambang jati diri ke arah memertabatkan kraf kita.

Hasil daripada maklumbalas daripada peserta, keseluruhannya berpuashati mengikuti aktiviti ini dan berjaya menyiapkan produk yang diarahkan dan meminta agar aktiviti/program ini dapat diteruskan.     hhb...

                                                        GAMBAR-GAMBAR AKTIVITI
                                                          Pelajar-pelajar mendengar taklimat


                                                                Lawatan ke Galeri Warisan


                                         Taklimat daripada Pegawai KRAFTANGAN MALAYSIA


                                                           Pendidikan Kraf Anyaman Buluh

         Pendidikan Kraf Pembuatan Pasu (Seramik)


                                                          Pendidikan Kraf Anyaman Rotan


                                                                             
                                                          Pendidikan Kraf Sulaman Manik

No comments:

Post a Comment